CHECKLIST Verzorgingstehuis
  • Wordt er met specifieke afdelingen gewerkt bijvoorbeeld voor dementerenden?
  • Is er een aangepast bad voorzien voor zorgbehoevende bewoners? 

  • Bezoekregeling, wat zijn de mogelijkheden?

  • Erkend tot . (einddatum erkenningstermijn vragen)

  • Is er mogelijkheid tot beleving van de eigen filosofische, godsdienstige en politieke overtuiging en in welke mate ? De verzekering van de vrijheid van keuze van arts

  • Wordt er rekening gehouden met de gewoontes van de bewoner : uur van opstaan, slapen gaan, maaltijden ? 

  • Bij wie kan ik terecht met vragen/klachten 

  • Kunnen er eigen meubelen meegebracht worden 

  • Is het meubilair aangepast aan zorgbehoevende ouderen ?

  • Is er keuzemogelijkheid middagmaal, avondmaal?
  • Wordt er voor het slapengaan nog een melkbereiding of ander drankje aangeboden? 
  • Is er keuze om in de kamer of in het restaurant de maaltijden te gebruiken?
  • Hoe vaak wordt de kamer gepoetst ?
  • Prijs per dag
  • Supplement voor 
    • persoonlijke was
    • kapper
    • remgelden
    • incontinentiemateriaal
    • kinesist
    • andere
  • Is er een proeftermijn voorzien in de overeenkomst?
  • Hoeveel dagen worden nog aangerekend na overlijden?
  • Wordt er bij afwezigheid (hospitalisatie, vakantie,...) een korting op de dagprijs toegekend, hoeveel bedraagt deze korting ?

  • Is er een telefoonaansluiting voorzien?
  • Is er een tuin en is die vrij toegankelijk?
  • Is er s nachts een verpleegkundige aanwezig? 
  • Is er s nachts een verzorgend personeelslid aanwezig?
  • Welke zorgen worden geboden?
  • Functioneert er een familieraad (niet wettelijk verplicht)?
  • Wordt er een waarborg gevraagd?
  • Staat de waarborg op een speciale rekening?
  • Let op houding directie/personeel/de sfeer: wordt er geklopt voor het binnengaan, hoe worden de bewoners aangesproken.
  • Vraag een rondgang in het rusthuis: let op netheid, frisheid en sfeer, wordt u gegroet door het personeel?
  • Krijgt u een duidelijk antwoord op uw vragen of wordt u afgewimpeld?
  • Vraag een reglement van orde en woonovereenkomst mee om thuis te lezen.
  • Laat u niet overrompelen door de charmes van het eerste onthaal. Observeer hoe men reageert op uw concrete vragen en beslis voor uzelf of u voldoende heldere antwoorden gekregen heeft.
  • Heldere, eenvoudige, directe en concrete antwoorden zijn een positieve indicatie. Rond de pot draaien, algemeenheden, wrevel en te weinig tijd zijn negatieve indicaties.