ONLINE MARKETING

Bezoek kun je organiseren
Het aanmelden van uw site bij zoekmachines is een goede manier om uw site "op de kaart" te krijgen. Zoekmachines zijn zoeksystemen die veel mensen gebruiken om informatie of producten te vinden.
Een ander deel van de marketing is het aanmelden van uw site bij startpagina's en andere portalsites, zodat uw link hier wordt opgenomen. Een grondverzetbedrijf is er bijvoorbeeld bij gebaat om een link te hebben op de Grond- Weg- en Waterbouwpagina (gwwweb.nl). Een woning-interieurzaak kan weer veel bezoek genereren door met een link aanwezig te zijn op de "123wonen" site en de "interieur.pagina.nl". Ook banners en betaalde links (digitale advertenties), zijn een middel om bezoek te genereren. Hieronder een rijtje tips:


bullet In de code van uw homepage moet u zogeheten 'meta-tags' invoeren. Metatags zijn trefwoorden die uw klanten het eerst te binnen schieten als ze aan uw soort bedrijf denken. Zoekmachines indexeren op deze trefwoorden. Voeg dan de volgende regel aan uw broncode toe: meta name="keywords" content=" trefwoord1, trefwoord2, trefwoord3, etc.".
bullet Hyperlink op startpagina's en dochterpagina's.
bullet Aanmelden bij zoekmachines. Zoekmachines melden alleen bij hen geregistreerde websites. U moet dus zorgen dat u geregistreerd bent. Aanmelding bij zoekmachines kost u niets (ze bestaan immers bij gratie van het aantal pagina's dat ze indexeren), behalve een paar uur van uw tijd. Als een gebruiker een woord intikt op een zoekmachine krijgt hij soms duizenden sites voorgeschoteld. Zorg dat u bij de eerste vijfentwintig zit. Dat doet u door een slimme domeinnaam te kiezen (verkoopt u lingerie, dan legt u meer gewicht in de schaal met de naam www.smits-lingerie.nl dan met www.smits.nl/onderbroek1) en door zoveel mogelijk metatags aan te maken.
Er zijn speciale aanmelddiensten op internet die de inschrijving bij verschillende zoekmachines voor u regelen. Ook veel website-ontwerpers nemen de aanmelding voor hun rekening. Een paar bekende internationale zoekmachines: webcrawler, altavista, yahoo, vindex, infoseek, lycos. Veelgebruikte Nederlandse zoekmachines: ilse, zoek, search, vindex.
bullet Onbetaalde links. Op internet zijn veel directory's te vinden waar uw website een vermelding kan krijgen. Denk aan e-zines (electronische magazines), mailinglists van branche-verenigingen of Kamers van Koophandel. Dit vergroot uw kans op bezoek. Vaak hebben zulke organisaties een onderdeel 'links' op hun site waar u prima in past. Meestal is een mailtje aan de webbeheerder voldoende. U vermeldt daarin uw domeinnaam en een korte beschrijving van de doelgroep en de aangeboden informatie. Let op! Onbetaalde links zijn géén advertenties: laat een commerciële toonzetting dus achterwege. Beperk de informatie tot feiten.
bullet Aanmelden bij webpleinen, waar bedrijven zich gezamenlijk presenteren. Bijvoorbeeld marktpleinen binnen uw branche, bedrijvenparken, consumenten winkelpleinen, of de digitale versie van uw vestigingsplaats.
bullet Ook kunt u met andere (liefst verwante) sites afspreken dat u naar elkaar verwijst. U kunt dan op elkaars site naar elkaar doorklikken. Het liefst natuurlijk op websites waarvan u deint dat er veel (potentiele) klanten komen. Dit kan via het opnemen van links of banners.
bullet Banners plaatsen. Dit zijn web-advertenties. U plaatst ze op websites waarvan u weet dat uw klanten er regelmatig komen. De ruimte is vaak krap. Prikkel dus de aandacht met een flitsende aanbieding of een spannende prijsvraag. En zorg dat uw banner automatisch doorklikt naar uw website. Over de prijzen van banners is weinig zinnigs te zeggen. Die stijgen met het aantal bezoekers op de site en de complexiteit van uw webadvertentie. Soms betaalt u 150 gulden voor een heel jaar; in andere gevallen moet u het tienvoudige op tafel leggen voor drie maanden. Met enige creativiteit gooit u het op een accoordje met collega-ondernemers. Allebei tevreden en de beurzen kunnen gesloten blijven.
bullet Sponsoring van andere sites.
bullet Deelname in nieuwsgroepen en andere plaatsen waar de doelgroep is aan te treffen. Wees hiermee wel voorzichtig, want openlijke reclame in een nieuwsgroep wordt vaak niet gewaardeerd.
bullet Aanmelden via multi submission tools.
bullet Versturen van nieuwsbrieven. Maak gebruik van e-mail nieuwsbrieven om klanten op de hoogte te brengen van vernieuwingen op uw site. In ruil voor enkele gegevens (bijvoorbeeld e-mail adres, sekse, leeftijd en interesses) stuurt u hen eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief met nieuwtjes, feiten en aanbiedingen. Zo stimuleert u herhaal-bezoek.
bullet Favorieten. Verleid uw klant om uw website in het mapje favorieten op te nemen. Of -nog beter- probeer de klant zover te krijgen dat hij van uw pagina zijn startpagina maakt. Vraag uw webbureau een icoontje aan te maken op uw website. Als uw klant daarop klikt, komt uw bedrijf automatisch in zijn digitale bibliotheek.


 

OFFLINE MARKETING

Traditionele vormen van marketing mogen niet worden vergeten
Adverteren in vakbladen, versturen van folders en presentatie van de website op beurzen, zijn slechts een greep uit de mogelijkheden om uw website onder de aandacht te brengen. Als u bezoekers wenst te ontvangen op uw website zult u moeten werken aan "naamsbekendheid". Het internet-adres kan bijvoorbeeld worden vermeld op uw briefpapier en op visitekaartjes van uw medewerkers. Wederom een rijtje tips:


bullet Plaatsen van voortgangsstukjes in het personeelsblad of op het intranet gedurende het project.  
bullet Adverteren in gedrukte media (kranten, huis-aan-huis- of vakbladen), met vermelding van uw internetadres.
bullet Persberichten naar branche organisaties, vakbladen, radio, kranten, tijdschriften, e-zines etc. (free publicity).
bullet Verzenden van een informatiebrief naar uw klanten en prospects ("Bezoek onze website!").
bullet Vermelden van het internetadres op alle uitgaande documenten, correspondentie, visitekaartjes, emails, nieuwsbrieven en advertenties.
bullet Commercials op radio of TV.