Checklijst Internet Marketing

Een goede voorbereiding begint bij Internet marketing, gewoon net als bij de meer vertrouwde 'oude' marketing methoden, bij een aantal basisvragen.

1. Wie zijn mijn (potentiŽle) klanten?
Dat klinkt simpel, daar weet u natuurlijk al alles van. Maar zijn uw klanten ook op Internet? Voor plezier of voor hun beroep? Hoe zouden ze naar u of uw producten op zoek gaan? Zoeken ze zelf, of gaat misschien de secretaresse of een handige kennis voor ze op zoektocht?

En denk dan niet alleen aan de nieuwe klanten die u denkt te kunnen gaan bereiken op Internet. Misschien komt u wel tot de conclusie dat Internet heel goed is in te zetten om uw bestaande klanten (ook buiten kantooruren) te informeren. Het voordeel is dat u uw bestaande klanten vragen kunt stellen over wat zij van u op Internet zouden verwachten.

2. Wat hoopt u met uw Internet site te bereiken?
Zoekt u nieuwe klanten of wilt u ook uw serviceverlening aan bestaande klanten uitbreiden? Internet kan u ook helpen bij het vergroten van naamsbekendheid, het vinden van sollicitanten en natuurlijk het direct in contact treden met (potentiŽle) klanten, tot rechtstreekse verkoop of e-commerce aan toe.

Deze doelstellingen moet u helder voor ogen krijgen en dan vasthouden. Er is zoveel leuks en spannends te doen op Internet dat dat wel eens moeilijk kan vallen. Toch is het alleen mogelijk een effectieve Internet site in te richten als deze doelstellingen centraal blijven staan. Ook is het heel goed mogelijk de plannen te faseren.

3. Welk imago zoekt u?
U kunt op de gehele site gebruik maken van elementen die duidelijk maken wie u bent en wat u doet. Als teksten, navigatie-hulpmiddelen en beeld/geluid uw boodschap op een goede manier ondersteunen zal er sprake zijn van een sterke en duidelijke boodschap. Alvorens u dus ťťn letter op papier of het beeldscherm zet, is het belangrijk de boodschap aan de hand van de overige punten helder voor ogen te hebben.

4. Wat zoekt mijn doelgroep?
Internet heeft de unieke eigenschap dat uw doelgroep actief naar u heeft gezocht, zij nemen het initiatief. Zij willen dan ook concrete informatie, verassend vermaak of geholpen worden met dat probleem waarvoor zij op zoek zijn gegaan. U kunt daar op inspelen door een heldere en aantrekkelijke formule aan te houden, denkend vanuit de behoeften van de klant.

Door een duidelijke formule weet de bezoeker in een oogopslag of hij op het juiste adres is. Onderzoek dus wat uw doelgroep zoekt: achtergrond informatie over uw producten? Actuele informatie? Wat voor vorm van vermaak sluit daarbij aan?

5. Hoe ga ik dat nu waarmaken?
Aan de hand van bovenstaande punten zult u al een beeld krijgen van uw wensen. Vaak heeft u zelfs al een beeld van hoe zo'n site eruit zou moeten zien. Dan zijn er nog veel open eindes: besteedt u het schrijven van teksten uit? Heeft u al beeldmateriaal? Moeten er meerdere taalversies komen? Hoe gaat u het onderhouden en de e-mail beantwoorden? In dit stadium kan ArtCoco u van dienst zijn, met deskundig advies en hulp bij het invullen van elke fase.